ANALIZA SWOT
Anul şcolar 2014-2015
- CURRICULUM
Puncte tari | Puncte slabe |
– Respectarea planului cadru;
– Programe CDS elaborate de cadrele didactice ale şcolii; – Existenţa unor scheme orare conform legislaţiei în vigoare; – Pregătirea suplimentară a elevilor pentru evaluarea naţională, olimpiade şi concursuri şcolare; – Material curricular (planuri de învăţământ şi programe şcolare, auxiliare curriculare – manuale, caiete de lucru, ghiduri de aplicare, culegeri de probleme, îndrumatoare, softuri educaţionale). |
– Folosirea insuficientă a echipamentelor moderne;
– Insuficienta implicare a profesorilor în programe şi proiecte interne şi internaţionale; – Oferta şcolii nu satisface nevoile tuturor elevilor, opţiunile se fac în funcţie de decizia majorităţii elevilor clasei sau în funcţie de încadrarea profesorilor titulari; |
Oportunităţi | Ameninţări |
– Creşterea gradului de autonomie a şcolii pe probleme de CDŞ;
– Oferta de formare continuă şi perfecţionare în colaborare cu CCD şi Univ. Bucureşti; |
– Insuficienţa diversificare şi adecvare a CDŞ-ului la cerinţele şi solicitările elevilor poate scădea motivaţia pentru învatare precum şi interesul pentru această unitate de invaţământ;
– Unii dintre elevi provin dintr-un mediu defavorizat; – Disponibilitate scăzută a unor părinţi pentru problemele propriilor copii, ei refuzând colaborarea cu profesorul psihopedagog. |
- RESURSE UMANE
Puncte tari | Puncte slabe |
– Personal didactic calificat 100%;
– Ponderea cadrelor didactice titulare cu gradul didactic I si II este de 80%; – Inscrierea la grade didactice si desfăşurarea de preinspectii si inspectii curente finalizate cu calificativ Foarte bine; – Relaţiile interpersonale, in mare parte, profesor – elev, conducere – subalterni, profesori – părinţi, profesori – profesori etc.) existente favorizează crearea unui climat educaţional deschis, stimulativ; – Există o bună delimitare a responsabilităţilor cadrelor didactice precum şi o bună coordonare a acestora; – Existenţa unor cadre didactice care utilizează calculatorul in procesul instructiv-educativ; – Personal didactic auxiliar calificat; |
– Management deficitar la nivelul unor responsabili de catedră.
– Deficitara participare la cursuri de formare şi perfecţionare a cadrelor didactice de la şcoală; – Conservatorismul unor cadre didactice şi rezistenţa la schimbare; – Slaba motivare a cadrelor didactice având în vedere salariile mici; – Superficialitatea unor cadre didactice suplinitoare; – Insuficient personal nedidactic la şcoală (8 îngrijitoare la 720 de elevi).
|
Oportunitati | Amenintari |
– Varietatea cursurilor de formare si perfecţionare organizate de CCD, ONG, Universităţi;
– Intâlniri frecvente cadre didactice – părinţi la nivelul invatamantului prescolar si primar;
|
– Statutul social uşor marginalizat al cadrelor didactice;
– Reducerea numărului de elevi şi a nr. de ore pe discipline a determinat existenţa unor catedre netitularizabile, fiind ocupate de suplinitori; – Scăderea motivaţiei şi interesului pentru activităţile profesionale (colaborarea cu părinţii, perfecţionarea, activităţi extracurriculare, confecţionarea de material didactic, pregătirea cu profesionalism a lecţiilor etc); – Criza de timp a părinţilor, datorită actualei situaţii economice, reduce participarea familiei în viaţa şcolară, cu implicaţii atât în relaţia profesor-elev cât şi în performanţa şcolară a elevilor; – Migrarea elevilor spre alte unităţi şcolare. |
- RESURSE FINANCIARE ŞI MATERIALE
Puncte tari | Puncte slabe |
– Starea fizica a spatiilor şcolare şi încadrarea în normele de igienă corespunzătoare;
– Şcoala beneficiază de spaţii mari, renovate, care permit un proces instructiv-educativ de calitate; – Existenţa cabinetelor, laboratoarelor funcţionale pentru multe discipline: fizică, chimie, biologie, matematică, istorie, geografie, religie, muzică precum şi a cabinetului de consiliere şcolară; – Existenţa cabinetelor medical si stomatologic; – Şcoala are bibliotecă; – Materiale didactice moderne pentru bibliotecă (cărti, albume, enciclopedii, atlase), cabinetul de consiliere psihopedagogică, laboratorul de fizică şi alte cabinete; – Fonduri băneşti extrabugetare; – Cadrele didactice au acces la internet; |
– Nu toate cadrele didactice beneficiază de: xerox, calculator propriu, echipat cu imprimantă şi consumabile.
|
Oportunităţi | Ameninţări |
– Descentralizarea şi autonomia instituţională;
– Parteneriat cu comunitatea locală (primarie, părinţi), ONG-uri – Salvaţi Copii, Clubul Copiilor Sector 4 etc.; – Existenţa unor spaţii (săli de sport) care pot fi inchiriate în vederea obţinerii unor fonduri băneşti; – Stimularea personalului didactic în scopul elaborarii de proiecte cu finanţare externă; – Posibilitatea antrenării elevilor şi părinţilor în activităţi productive şi de întreţinere a şcolii; |
– Implicare uneori deficitară a cadrelor didactice şi elevilor în păstrarea resurselor şcolii;
– Administrarea uneori necorespunzătoare a resurselor materiale şi financiare, existente în bugetul şcolii, de către primărie, solicitările fiind rezolvate uneori cu întârziere. |
4.RELAŢIILE CU COMUNITATE ŞI ACTIVITATEA EDUCATIVĂ
Puncte tari | Puncte slabe |
– Organizarea de activităţi extraşcolare şi extracurriculare atractive (excursii, vizionări, spectacole, serbări, acţiuni caritabile etc), introduce elevii în mediu comunitar şi contribuie la socializarea lor;
– În şcoală s-au desfaşurat programe educaţionale interne si internaţionale: – Participări la activităţile sportive: – fotbal, baschet, volei, şah, tenis de masă; – Colaborarea bună cu reprezentanţii comunitătii locale (Primarie, Consiliul Reprezentativ al părinţi, Poliţie, Biserică). |
– Slabe legaturi de parteneriat cu firme private si ONG-uri, puţine activităţi desfaşurate în şcoală implică coparticiparea părinţilor;
– Activitatea supraîncărcată a coordonatorului de programe şi proiecte educative; – Slaba implicare a unor cadre cadrelor didactice în proiecte şi activităţi extraşcolare; – Absenţa consilierilor locali; – Implicarea redusă a părinţilor; – Lipsa unor fonduri de premiere a elevilor şi cadrelor didactice implicate în proiecte. |
Oportunităţi | Ameninţări |
– Disponibilitatea şi responsabilitatea unor instituţii de a veni in sprijinul şcolii (Primarie, ONG, Biserică, Poliţie, instituţii culturale);
– Interesul liceelor de a-şi prezenta oferta educaţională; – Relatii de parteneriat cu firme de consultanta in scrierea, derularea si monitorizarea unor proiecte.
|
– Timpul limitat pentru participarea la programe educative;
– Materiale insuficiente; – Lipsa motivaţiei cadrelor didactice şi a elevilor;
|
PLANUL DE MĂSURI
anul scolar 2015-2016
Planul de măsuri pentru anul şcolar 2015-2016 a fost întocmit având în vedere aspectele care reies din analizele SWOT și PESTE. Au fost stabilite măsuri pentru eliminarea aspectelor negative menţionate.
Nr.
crt. |
Obiectiv | Măsuri | Răspunde | Temen |
1
|
Pregătirea elevilor la nivelul standardelor de calitate
|
Adaptarea strategiilor didactice la nevoile educaţionale ale elevilor | Cadre didactice | permanent |
Întocmirea graficului de pregătire suplimentar a elevilor şi urmărirea modului de realizare | Responsabili comisii metodice | anual | ||
Implicarea mai activă a familiei în viaţa şcolii | Comitetul de părinţi | permanent | ||
Efectuarea de evaluări curente periodice, chiar dacă aceste evaluări nu sunt finalizate cu consemnarea în cataloage a unor note | Consiliile profesorale ale claselor I-VIII | periodic | ||
Îndrumarea şi controlul activităţii didactice | Conducere, Responsabilii de catedră | Conform graficului | ||
2
|
Înbunătăţirea stării disciplinare a elevilor
|
Plan de măsuri al comisiei de disciplină, prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar. | Consiliul de Administrație | 01.10.2015 |
Colaborarea cu poliţia de proximitate şi cu alte instituţii abilitate. | Responsabil cu activitatea educativă | permanent | ||
Colaborarea cu cabinetul de consiliere psihopedagogică | Consilierul şcolar
|
permanent | ||
Respectarea metodologiei privind motivarea absenţelor şi avizarea motivărilor medicale de către reprezentanţii cabinetelor medicale şcolare | Învăţători/ diriginţi/ asistent medical sau medicul şcolii | permanent | ||
Informarea şi implicarea mai activă a familiei în prevenirea abaterilor disciplinare a elevilor | Diriginţii | permanent | ||
Monitorizarea şi controlul activităţii pentru creşterea calităţii procesului instructiv-educativ | Comisia de disciplina | Când este cazul | ||
3 | Diversificarea strategiilor didactice | Perfecţionarea cadrelor didactice prin cursuri pentru utilizarea tehnologiilor didactice moderne şi a învăţării centrate pe elev | Responsabilul cu perfecţionarea | Conform ofertei CCD etc. |
Activităţi metodice la nivel de catedre precum lecţii deschise, interasistenţe etc. | Responsabili de catedre | Conform planului de activitate. | ||
4 | Monitorizarea şi controlul activităţii pentru creşterea caltăţii procesului instructiv-educativ | Îndrumarea şi controlul calităţii instructiv -educative | conducerea | permanent |
Monitorizarea şi evaluarea activităţii personalului în concordanţă cu rezultatele obţinute. | conducerea | permanent | ||
Elaborarea procedurilor pentru asigurarea calităţii | Comisia de evaluare și asigurare a calităţii | Raportări interne la sfârsitul sem. I |